Sunday 24 July 2011

Berjuanglah

Jika kehidupan ini mendatar saja, tanpa halangan, tiada sebarang masalah, apalah maknanya kehidupan? Apalah ertinya perjuangkan kerana tiada apa yang mesti diperjuangkan. Berjuanglah untuk sesuatu yang harus kita perjuangkan. Berjuanglah bukan hanya untuk kemenangan, tetapi tandanya kita bukannya kalah. Berani untuk berjuang adalah satu kemanangan sejati, walaupun sesudah itu kita tidak menang. Peluang masih ada. Teruskanlah perjuangan. Itulah yang dinamakan kehidupan. Tanpa perjuangan apalah yang dapat dipertahankan. Kalah menang bukan soalnya. Apa yang penting bagaimana kita memperjuangkan sesuatu itu. Bersungguh atau hanya sekadar melepaskan batuk ditangga saja.
SELAMAT BERJUANG DIRI. Langkahmu terlalu sumbang. Wahai diri, perjuangan apakah ini? Kenapa kau memilih hidup begini?
WAHAI DIRI! Sesungguhnya aku yang memilih jalan begini dan aku akan terus berjuang untuk sampai kepada apa yang aku mahukan. Sabarlah diri, usah kau mempersoalkan aku, kerana aku hanya ada kamu. Tanpamu diri, apakah yang boleh aku perjuangkan lagi.
Perjuangan setiap orang tidak sama. Apa yang diperjuangkan juga tidak sama. Yang samanya, kita ini hamba. Kita ini begitu kerdil. Berjuanglah di atas landasan agama yang betul. Selamat berjuang wahai aku dan diri.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger