Thursday, 5 January 2012

Berhati-hati bila meminjam

Seperti yang biasa kita dengar, "ukur baju biarlah di badan sendiri." Kalau mebgikut saiz orang lain, mungkin ada yang lebih kurang besarnya dengan badan kita, tapi masih kurang selesa. Masakan ada klon diri pula. Pakai saiz M, tapi beli saiz XXL, bukan saiz kita tu. Lebih baik pakai tudung salji je, atau serkup dengan kelambu. Itu pasal baju. Soal berbelanja pula, ikut poket sendiri dahlah. Peduli dengan orang yang pakai berjenama tu, atau yang pakai kereta besar. Apa nak malu, asal jangan sampai berhutang. Berhati-hati bila berhutang ya. Selalunya, besar kereta, lagi besarlah hutangnya, dan diikuti yang lain-lain. Mana ada orang kaya yang hidupnya bergoyang kaki. Dahlah tu, membanggakan diri pula, :"tengok macam aku, walaupun kaya, tapi masih berusaha." Memanglah, sebab nak kena bayar hutang bank bulan-bulan. Berusaha bagus, membangga diri kurang bagus. Bila sebut lagi, ukur baju di badan sendiri, bersyukurlah dengan nikmat yang diberi. Belajar menerima seadanya. Ramai yang dah cukup ukuran dibaju, tapi masih nak buat banyak tempahan. Sampaikan terpaksa berhutang. Tak betul tu. Membebankan diri sendiri. Tapi ada yang terdesak, terpaksa juga berhutang. Hati-hatilah ya. Berhutang dengan cara dan orang yang betul. Berhutang dengan saudara sendiri pun, memanglah betul, tapi caranya mungkin tak tepat. Ada saudara yang kurang ikhlas. Mendedah hutang kita rata riti. Padahal, cara meminta hutang juga perlu betul. Aduhai, macam-macam manusia yang ada. Berhati-hatilah. Rezeki Allah melata di muka bumi ini. Berusaha dan semoga diberkati.Selamat berjaya diri.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger