Thursday 30 June 2011

Bekerja untuk hidup @ hidup untuk bekerja

Peluang mencari rezeki, ada di mana-mana. Asal rajin berusaha, dan tidak terlalu memilih. Juga perlu berani merasai pengalaman baru. Di Mahkota Parade, peluang mendapatkan kerja cukup besar, terutamanya bagi wanita. Kedai baju, aksesori, telefon, tudung, dan macam-macam lagi. Gaji yang ditawarkan, paling-paling rendah pun, permulaan dengan gaji RM700-RM800. Bergantung kepada majikan. Selalunya, permulaan rendah, komisyen untuk jualan sedikit tinggi. Permulaan gaji yang mahal pula, komisyennya rendah. Putar alam saja. Jika ada majikan yang baik hati, sekiranya jualan mencecah seribu sehari contohnya, ditambah pula RM5 sebagai elaun. Walaupun bukan kerja pejabat, tapi tetap ada simpana pekerja seandainya bekerja melebihi 3 bulan. Gaji dinaikkan bergantung pada disiplin pekerja. Ada pula elaun makan. Bagi wanita bujang, katakan sebulan seribu ringgit, Alhamdulillah. Bukan senag nak dapat kerja sekarang ni. Dalam econ pula tu. Kepada lulusan ijazah, apa salahnya, cari pengalaman sementara jawatan kerajaan dibekukan buat masa sekarang.
Tapi.. waktu bekerja 12 jam. 10pagi-10malam. Gaji dibayar bulan saja, sebaliknya dikira hari. Sejam=?ringgit. Darab 12 jam. Bekerja 30 hari. Sekiranya cuti, tiada gaji. Ada yang tiada cuti berbulan-bulan. Memilih untuk terus-terusan bekerja. Memanglah kurang penat, hmm.. terserahlah kepada individu. Masing-masing ada rasional.
Peluang kerja di tempat-tempat begini, senang dapat, tak terikat, mudah pula nak berenti. Sesetengah majikan yang baik hati, elaun pengangkutan dibayar. Cuma, bagi yang merantau cari pengalaman, bukan terdesak untuk dapatkan duit menyara keluarga semata, apa salahnya ambil cuti sebulan sekali. Tak perlu enjoy, sekadar jalan-jalan ke tempat-tempat yang menarik di Melaka. Rehatkan diri. Kasihan diri. Kasihan minda. Paling-paling tak tahu hendak ke mana, silalah ke perpustakaan Bukit Baru. Kita membaca. Membaca jambatan ilmu. Selamat membaca!

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger